Sport Tech Voetbal

Van de bank komen en scoren met KBC Mobile

Je moest er vier speeldagen op wachten maar daar is em. KBC Mobile lanceerde deze week de dienst ‘Goal Alert’ in zijn KBC Mobile app.

Hierdoor kan je in de banking app naar de hoogtepunten kijken van wedstrijden in de Jupiler Pro League. Near live clips noemen ze dat, wat betekent dat je enkele minuten na de gebeurtenis in de wedstrijd een melding krijgt op je smartphone. Eerst een tekstuele update (er is gescoord!) daarna een melding met het filmpje.

KBC heeft de rechten voor de komende vijf seizoenen. Als enigste app in België bieden ze de hoogtepunten aan (tot 30 minuten na de wedstrijd) en alle samenvattingen op het einde van de speeldag.

Hoe dat werkt dat legt KBC hier zelf uit. In het kort: je downloadt de KBC app als je die nog niet hebt, voegt de extra dienst ‘Goal Alert’ toe, duidt jouw favoriete team aan en voilà: de bal is aan het rollen.

Maar wat wil de KBC hiermee bereiken? Zo klonk het enkele maanden geleden:

KBC wil met ‘Goal Alert’ een gebruiksvriendelijke oplossing bieden voor de grote groep voetballiefhebbers die geen tijd heeft om een volledige match te bekijken, maar wel graag mee is met zijn of haar favoriete club en/of een overzicht wil van de volledige competitie. 

Newsroom KBC

Tot eind november is de dienst gratis. Daarna betalen niet-klanten van KBC 99 cent per maand en kunnen ze de dienst ten alle tijden opzeggen.

Nu, waarom doet de KBC dit écht?

Niet (alleen) omdat ze bezorgd zijn om de Belgische voetballiefhebbers. Maar vooral omdat die met zoveel zijn. Volgens een rapport van Deloitte in 2018 zijn er ruim 1 miljoen geregistreerde voetbalsupporters in België.

Voetbalsupporters zijn van nature fanatiek, heel volgzaam en uiterst ongeduldig. Ze snakken naar exclusieve content. Het belang van die online communicatie is de laatste jaren dan ook exponentieel gegroeid. Elke club wordt een medium, zegt men. Zo heeft Club Brugge een eigen Media House dat hun supporters vaak verlekkert met een blik achter de schermen.

KBC ziet dus terecht een gigantisch potentieel in de voetbalmarkt. Hoeveel van die 1 miljoen voetbalsupporters reeds klant zijn bij KBC weten ze waarschijnlijk niet maar laat ons er van uitgaan dat ze niet allemaal klant zijn. En nu kan de KBC de klanten van hun concurrenten verleiden om de KBC app te downloaden. Een sterke zet om hun concurrenten buitenspel te zetten.

Voetbalfilmpjes geven de voorzet, KBC kopt die binnen. KBC koopt zich dus een plaatsje in de broekzak (lees: smartphone) van potentieel 1 miljoen mensen, waarvan trouwens 180.000 vrouwen. Zo’n transfer is héél veel geld waard.

Voor mij persoonlijk is Goal Alert een devaluatie van Sports Late Night. Waarmee ik bedoel dat ik minder interesse heb in de samenvattingen op Vier want ik moet dan altijd tot ’s avonds laat wachten én ik moet die ellenlange interviews en reclame uitzitten. Geef mij dan maar een snelle samenvatting op mijn telefoon. Dus evenzeer interessant om te volgen is in welke mate dit een effect zal hebben op de kijkcijfers van Sports Late Night.

Dat brengt ons bij de volgende vraag: waarom doet een bank dit in godsnaam?

Even terug naar november 2019: KBC beslist om extra diensten te lanceren in hun app in ‘de strijd om de meest functionele bankapp‘. One app to rule them all. En, als eerste banking app in België, verkondigden ze dat ook niet-klanten konden gebruik maken van die extra diensten zoals een trein – of parkeerticket bestellen.

Het is een verhaal van de kip en het ei: hoe meer app gebruikers, hoe interessant als derden om je diensten aan te bieden. En omgekeerd: de app wordt zo wel héél interessant voor de gebruikers want ze kunnen er praktisch hun leven mee organiseren.

Sommigen noemen KBC daarom de Vlaamse WeChat. WeChat is een Chinese sociale media app die in 2011 werd gelanceerd. Het is een combinatie van Twitter, Facebook en WhatsApp. Maar je kan er ook producten en diensten mee aankopen zoals een hotel boeken. Klinkt bekend in de oren?

WeChat telt meer dan 750 miljoen gebruikers wereldwijd. De KBC app telde in november 2019 zo’n 1,1 miljoen gebruikers waarvan ongeveer 15% gebruik maken van die extra diensten.

Dat aantal zou wel eens serieus kunnen verhogen. Voetbal is nu eenmaal een goed werkend glijmiddel. En ik ga eerlijk zijn dat ik als klant van KBC tot voor kort amper bezig was met die ‘extra diensten’. Goal Alert zorgde ervoor dat ik eens een kijkje nam in hun aanbod. En, eerlijk gezegd vond ik dat best wel interessant.

Nog wat meer cijfertjes: blijkbaar hebben 80% van de KBC klanten een KBC-Plus rekening. Zij zullen niet extra moeten betalen voor Goal Alert. De grote winst zal KBC niet maken met die 20% maar ze maakten hun app net wel veel interessanter. Ik voegde Goal Alert dit weekend toe en checkte sindsdien nog nooit zoveel mijn banking app in het weekend. In de plaats van mijn saldo check ik nu gewoon het doelpuntensaldo.

Wat je ook niet uit het oog mag verliezen is dat banken de hete adem van de tech giganten uit Silicon Valley in de nek voelen. Die zetten namelijk stappen richting de bankwereld. Wie herinnert zich nog de libra? Geen idee wat daar de status van is maar dit initatief van Facebook om een eigen munt te lanceren, tekent de verschuivingen in de bankwereld. Als zo’n bedrijven op het terrein komen dan beeft de verdediging van de bankveteranen want de app gebruikers zijn Facebook maar al te gewoon als dagdagelijkse app.

Door deze zet is KBC zelf in de aanval. Ze breiden hun diensten uit en wapenen zich tegen het aanvalsgeweld. Of het ooit tot een clash komt en of er verliezers zullen zijn: geen supporter die het weet. En toch zullen de supporters beslissen waar ze hun geld op inzetten en zo de wedstrijd beslissen.

Dus de vraag van een paar miljoen is: ga jij als niet-KBC klant de KBC app downloaden en na verloop van tijd overstag om klant te worden?

Dat lijkt wat vergezocht vanuit het standpunt van een gebruiker maar daar draait het dus om voor KBC. Hun investering in die voetbalrechten zullen ze afzetten tegen het aantal nieuwe klanten en klanten die extra producten kopen.

Mijn mening: ouderen zullen niet snel veranderen. Die zijn traditioneel trouw aan hun bank en consumeren daarnaast hun voetbalfilmpjes het liefst op de goede oude manier via de samenvattingen op televisie.

Jongeren daartegen hebben amper een band met hun bank en veranderen waarschijnlijk even snel van bank als van onderbroek. En bovendien zijn ze gewend aan snackable content zoals die op Facebook, TikTok, Instagram… wordt geserveerd: kort op de bal en gebald.

De wedstrijd is begonnen, KBC komt van de bank. Benieuwd of ze scoren.

0 reacties op “Van de bank komen en scoren met KBC Mobile

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s