Werken in de sport

|Interviewreeks| Gilles: “Ik sta graag dicht bij de klant”

Je droomt van een job in de sport. Maar het is niet eenvoudig om die job te vinden. In een reeks van interviews praat SPORT.Blog daarom met mensen die werken in de sport. Samen met Sportcareers vragen we naar hun #SportStory. Gilles Decoene is Trainee Global Sales bij adidas. ‘Ik werk een beetje in het hier en nu, probeer zoveel mogelijk te leren en mensen te ontmoeten.

Deze reeks is een samenwerking met Sportcareers.
Het volledige interview lees je hier.

De héél aandachtige SPORT.Blog lezer kent mijn 2e geïnterviewde al een beetje. Enkele jaren geleden, ik zei het toch: héél aandachtige lezer, publiceerde ik zijn masterproef aan de VUB op mijn blog. De blogpost scoorde sterk wat er op wees dat Gilles wel degelijk een heet hangijzer behandelde: de pijnpunten van Belgische volleybalclubs in onze veranderde maatschappij.

Dat was januari 2017. Ondertussen zijn we meer dan 2 jaar verder en werkt Gilles bij adidas. Een interessant profiel dus met andere woorden voor mijn interviewreeks over mensen die werken in de sport.

Het volledige interview lees je op Sportcareers. Op SPORT.Blog lees je enkele take-aways van mijn gesprekken. Dit zijn de 5 van mijn gesprek met Gilles:

  1. Bij een corporate brand, zoals adidas, geraak je enkel binnen door te volharden. Je doorloopt een uitgekiende flow, kijk maar naar Gilles: het duurde 4 sollicitatierondes totdat hij een écht gesprek had. Het was bovendien pas na zijn 3e sollicitatie dat hij er een job versierde.
  2. Start met het leren kennen van de eindklant en leer denken zoals die denkt. Wanneer je impact hebt op de klant, kan je de volgende stap zetten: impact hebben op de markt. Een uitvoerende job is dus ideaal om te starten. Zo creëer je een stevige basis om verticaal te groeien binnen het bedrijf.
  3. Focus als junior op soft skills (communicatie, samenwerken, zin voor initiatief,…) en dan pas op hard skills (programma’s, tools,…)
  4. Neem elke kans om praktijkervaring op te doen met twee handen vast.
  5. Daag jezelf uit: kies een studierichting met uitdaging, ga naar het buitenland of ga voor de schijnbaar onbereikbare job.

Het volgende interview in de reeks is met Serge Cornelus, hij werkt als freelance communicatieprofessional voor onder meer SportsDC en BEAT Cycling Club en is docent aan de Arteveldehogeschool. Ik praat met Serge over de combinatie van beide jobs en welke jobs hij vandaag binnen de sportsector doet.

Stay tuned!

0 reacties op “|Interviewreeks| Gilles: “Ik sta graag dicht bij de klant”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s