Je droomt van een job in de sport. Maar het is niet eenvoudig om die job te vinden. In een reeks van interviews praat SPORT.Blog daarom met mensen die werken in de sport. Samen met Sportcareers vragen we naar hun #SportStory. Arne Houtekier was bijna acht jaar lang PR en Communicatie manager van de wielerploeg Lotto Soudal. ‘De voorbije vijftien jaar mocht ik mijn vak combineren met mijn passie, sport.’
Deze reeks is een samenwerking met Sportcareers.
Het volledige interview lees je hier.
5 augustus 2019. Vijf uur ‘s avonds. Net wanneer hij met zijn gezin een weekje op vakantie is, krijgt Arne een berichtje: Bjorg Lambrecht komt zwaar ten val in de Ronde van Polen. Nog diezelfde dag overlijdt de Kleine Coureur. Het wielercircus staat even stil. Maar niet voor Arne. Welkom in de wereld van de PR & communicatie.
Je las zonet de intro van mijn interview met Arne. Een binnenkomer die telt. De vele valpartijen waren dieptepunten. De vele overwinningen de hoogtepunten. Een PR en Communicatiemanager in de sport deint mee op de resultaten van de dag.
Arne praatte over zijn voorbije vijftien jaar. Gestaag bouwde hij zijn professionele carrière uit. Hij begon in het voetbal, bij Zulte Waregem, en ging toen in het wielrennen aan de slag, bij Lotto Soudal. Afgelopen zomer kneep hij er noodgedwongen de remmen dicht.

Nu is het tijd voor een volgende uitdaging. Misschien opent hij wel een koffiebar, grapte hij.
Het volledige interview lees je op Sportcareers. Op SPORT.Blog lees je telkens enkele take-aways van mijn gesprekken. Dit zijn de 5 van mijn gesprek met Arne:
- Steun van je management. Het is een raad die Arne enkele keren herhaalt. Zonder rugsteun van je management, raak je niet ver als PR en Communicatiemanager. De trainer, sportief of algemeen manager… Als deze mensen jou niet ondersteunen, krijg je ook niets gedaan van je atleten.
- Niet liegen. Of zwijgen. Als je communiceert, moet je de waarheid vertellen. Hoe lelijk die ook is. Is de waarheid te delicaat? Dan antwoordt je niet. Anders blijft er van jouw geloofwaardigheid niet veel meer over.
- Always on. Arne was op een jaar 160 dagen weg, werkt 40 van de 52 weekends en in totaal 350 van de 365 dagen. De overige dagen stond zijn telefoon niet uit. Woordvoerder zijn van een wielerploeg stopt zelden of nooit.
- Belang van sponsors in het wielrennen. In het wielrennen zijn jouw sponsors belangrijker dan in het voetbal. Ze betalen namelijk het leeuwendeel van je budget. In het voetbal zijn televisierechten en ticketing de belangrijkste bron van inkomsten.
- Communicatie is meer dan communicatie. Arne combineerde zijn vak, communicatie, met zijn passie, sport. Maar hij deed méér dan communicatie. Ook de ‘zachte’ commerciële activiteiten zoals marketing, event, merchandising, hospitality, sponsoractivatie… behoorden tot zijn takkenpakket. Maar woordvoerder zijn, deed hij toch het liefste.
In 2020 laat ik trouwens nog twaalf nieuwe mensen die werken in de sport aan woord. Benieuwd naar de vorige interviews? Hier vind je een overzicht.
0 reacties op “|Interviewreeks| Arne: ‘Ik deed mijn droomjob’”