Sport Tech

Dit is het einde van SPORT.Blog…

Amen.

Hoe jammer voor al die miljoenen fans van SPORT.Blog die nu snikkend voor hun scherm wanhopen bij het lezen van de titel. Maar ik kan hen meteen gerust stellen: de titel is clickbait 😉

Clickbait betekent ‘klik-aas’ en is een techniek uit de journalistiek waarbij een sensationele titel je moet overtuigen om door te klikken naar de website. Denk aan Het Laatste Nieuws, de drek bij uitstek van wormpjes die een nog triestigere bestaansreden hebben dan abonnementshouders van Anderlecht.

Sorry dus, ik moet mijn excuses aanbieden. Tot tweemaal toe. Eerst om dat ik een clickbait titel plaatste bij deze blogpost (straks leg ik uit waarom). En excuses aan de wormpjes om hen te vergelijken met abonnementshouders van Anderlecht.

Deze blogpost gaat over AI: artificiële intelligentie. Slimme computers die de wereld gaan overnemen en die blogs over sport schrijven, of dat denken de doemdenkers toch.

Dus: bye bye Pieterjan, jouw SPORT.Blog was fijn zolang het duurde.

Bullshit natuurlijk. Zo’n vaart zal het niet lopen. Die computers zullen altijd dom blijven, er is niets te vrezen, dat denken anderen dan weer.

Dus: blijf maar schrijven Pieterjan, geen computer zal ooit zo’n mooie stukjes tekst produceren dan jij (subtiel schouderklopje voor mezelf).

Om te antwoorden op bovenstaande meningen gebruik ik graag een iconisch Vlaamse televisiequote: ‘Zever, gezever‘. Dixit Frankie Loosveldt.

SPORT.Blog is een persoonlijke blog. En AI heeft geen persoonlijkheid want het is een machine die doet wat wij, mensen, ook doen: slimmer worden dankzij info die we van overal krijgen. Wij doen dat als mens continu: door te kijken, te luisteren, te praten, te proeven…

En van die waarnemingen maken wij, mensen, iets. Soms fabelachtig mooie dingen zoals boeken van Murakami, soms schreeuwlelijke dingen zoals de voetbaltruitjes van Zulte-Waregem.

Het is simpel: mensen bouwen een persoonlijke database van kennis op tijdens hun leven waaruit ze kunnen putten. Dus in feite reproduceren ook wij op basis van die input. Niets om je over te schamen, zelf singer-songwriter Ed Sheeran gaf dit aan ter verdediging in een plagiaatzaak.

Nothing is original. Steal from anywhere that resonates with inspiration or fuels your imagination.‘ Een uitspraak van Jim Jarmusch.

Deze uitspraak kende ik zelf niet. Maar tijdens het schrijven van de vorige alinea vond ik dat een uitspraak genre ‘nothing is unique‘ mooi kon ondersteunen wat ik bedoelde, maar ik kende zelf geen passende uitspraak. Eén zoekopdracht later op Google kreeg ik een lijst met passende uitspraken en koos uiteindelijk deze.

De hamvraag: was dit creatief van mij?

Nee, want ik copy-paste een bestaande uitspraak die ik vond via Google en de zoekterm ‘nothing is unique’.

Ja, want ik redeneerde dat een uitspraak mijn woorden beter kon ondersteunen en gaf Google de gerichte zoekopdracht om uit een database van miljoenen uitspraken een selectie te geven waaruit ik er zelf een kon kiezen die het best resoneert bij mijn woorden.

Zonder mij geen quote, zonder Google ook geen quote. Geslaagde samenwerking tussen mens en computer lijkt mij. Een samenwerking waar weinigen anno 2023 bezwaar tegen hebben, mag ik hopen.

AI is al even aanwezig in ons leven. Wie gebruikt er geen Google Maps of Waze? AI als een onzichtbare, behulpzame robot. Een lieve robot die je werk niet afpakt.

Maar sinds enkele maanden kan echt iedereen een afbeelding maken met AI zonder enige grafische kennis. En sinds kort kan je gewoon een vraag stellen aan AI over om-het-maakt-niet-uit-wat en je krijgt een logisch antwoord. De robot kreeg een gezicht. Het internet ontplofte en plots waren velen bang dat AI jobs gaat afnemen.

De olifant in de kamer van deze blogpost onthult zich: gaat AI mijn SPORT.Blog overnemen? Of gaat AI mij net helpen? Het voordeel is dat we het gewoon kunnen vragen aan de robot zelf:

Het antwoord van AI:

  1. Zoeken naar relevante informatie: AI kan gebruikt worden om informatie te verzamelen over specifieke sporten, teams of sporters, door middel van het doorzoeken van online bronnen en het analyseren van grote hoeveelheden data.
  2. Generatie van ideeën: AI kan ook gebruikt worden om suggesties te doen voor blogonderwerpen, door middel van het analyseren van populairheid en relevantie van bepaalde onderwerpen binnen de sportwereld.
  3. Schrijven van tekst: Sommige AI-systemen zijn in staat om teksten te schrijven op basis van gegeven input of voorbeeldteksten. Dit kan helpen om snel en efficiënt een blog te schrijven, maar het is wel belangrijk om de tekst naderhand te beoordelen en eventueel aan te passen voor publicatie.
  4. Analyseren van prestaties: AI kan ook gebruikt worden om gegevens te analyseren over de prestaties van sportteams en sporters, en om inzichten te genereren die gebruikt kunnen worden om de prestaties te verbeteren.
  5. Voorspellen van wedstrijduitslagen: Sommige AI-systemen zijn in staat om wedstrijduitslagen te voorspellen op basis van verleden prestaties en andere relevante gegevens. Dit kan gebruikt worden om een blog te schrijven met voorspellingen voor toekomstige wedstrijden.

Heel verrassend zijn de antwoorden niet maar het verrast wel dat AI in staat is om zelf met dat beredeneerd antwoord te komen op mijn willekeurige vraag. Geef toe dat je dit waardevol kan vinden.

Wil je zelf eens praten met AI? Ik gebruikte het ondertussen heel bekende ChatGPT. Gewoon registreren en klaar ben je om alles te vragen wat je altijd al wilde vragen. Maar verwacht geen wonderen: ook ChatGPT weet niet of het ooit goed komt met Anderlecht.

Toen enkele maanden geleden ChatGPT live kwam, ontplofte het internet dus. We vielen over elkaar om toepassingen te bedenken, bezorgdheden te uiten en enthousiasme te delen. Zelf bij het almachtige Google zijn ze nerveus want AI robots kunnen de zoekmachine vervangen/verbeteren als toegangspoort naar het internet. Als je even zoekt op Google, Twitter, LinkedIn,… vind je heel wat ideeën van heel slimme mensen over AI. Of je volgt ChatGPT gewoon op LinkedIn.

ChatGPT is een voorbeeld van een ‘generative AI model’ dat op basis van woorden die je ingeeft, tekst of afbeeldingen als antwoord geeft. ChatGPT is een voorbeeld van text-to-text: je geeft tekst in, je krijgt tekst terug. Mijn dochter van zes jaar kan er mee beginnen.

Wat misschien leuker is, is text-to-image. Je geeft woorden in en even later krijg je een afbeelding terug. Ondanks de rekenkundige logica die er achter schuil gaat, lijkt het wel toverkunst. Je zwaait met je toverstok en hupsakee, daar verschijnt een afbeelding die je zelf niet bedacht maar wel vroeg.

Text-to-image zit ietsje complexer in elkaar om zelf te proberen. Ik werk met Midjourney dat je via een chatkanaal op Discord vragen kan stellen.

Concreet maak je eerst een account op Midjourney waarna je in Discord toegang krijgt tot een kanaal waar je een chatbot van Midjourney commando’s kan geven. De Midjourney chatbot antwoordt met vier afbeeldingen, gegenereerd op basis van jouw commando. Daarna heb je de keuze om de chatbot een van de vier afbeeldingen verder te laten uit te werken en op basis van die keuze opnieuw vier nieuwe afbeeldingen te laten maken. Ofwel vraag je om een afbeelding te maken in hoge resolutie van een van de vier afbeeldingen.

De kunst (bewuste woordkeuze om hier het woord ‘kunst’ te gebruiken) is om juiste commando’s te geven, ook wel prompts genoemd. Onlangs kwam ik bijvoorbeeld deze post op LinkedIn tegen van iemand die met Midjourney afbeeldingen had gemaakt van topvoetballers, weergegeven als kind.

Pretty impressive, right?

Stel dat je zelf iets wil maken dan kan een voorbeeld van zo’n commando zijn:

/imagine kevin de bruyne lifting the world cup trophy in a stadium

Antwoord van AI:

Ik kan U1 selecteren en vragen om de eerste afbeelding in hogere resolutie af te werken. Of V1 selecteren en vragen om de eerste afbeelding verder uit te werken in vier nieuwe afbeeldingen op basis van mijn keuze.

Ik kies voor U4 en krijg dit terug:

Dit was letterlijk een halve minuut werk. En toegegeven, ik was héél slordig. Mijn commando kon veel nauwkeuriger, wat het eindresultaat ook een pak zou verbeteren. Kijk maar naar de verbluffende voorbeelden van de jonge topvoetballers die ik daarnet gaf.

Fascinerend. Beangstigend misschien ook, net zoals bij elke technologische doorbraak. Toen de oermens het mes uitvond om zijn vlees te snijden, wilde die ook vast niet dat we mekaar er mee gingen vermoorden. Desondanks was het een ongelofelijke uitvinding.

De vergelijking met de uitvinding van het mes is misschien simplistisch maar snijdt wel hout. Onlangs zei Dave Birss dat dino’s héél sterk waren, maar toch niet overleefden. Niet omwille van te weinig kracht, maar omwille van het gebrek aan vermogen om zich aan te passen.

Dat krijg ik niet uitgelegd aan mijn driejarig zoontje die verzot is op dino’s. Maar ik krijg hem ook niet uitgelegd dat opstaan om 6u niet aanvaardbaar is, dus een referentie is hij (nog) niet. Ik wil maar zeggen dat je soms eens verder moet kunnen kijken, over de schouder van die robot, en nadenken over hoe we kunnen samenwerken met AI, nadenken hoe jij je kan aanpassen aan de oerknal genaamd AI.

Sinds ik professioneel de overstap maakte naar CHILI publish, werk ik dagelijks samen met experten op het gebied van creative automation waarbij de stap naar AI dichtbij is. Dave Birss sprak trouwens op een evenement dat we organiseerden.

Wees geen dino. Want of we die robot nu fascinerend of beangstigend vinden, AI is onvermijdelijk en nog maar net begonnen.

En dat betekent helemaal niet het einde van SPORT.Blog. Integendeel.

2 reacties op “Dit is het einde van SPORT.Blog…

  1. Pingback: Dit is het einde van SPORT.Blog… – SPORT.Blog – OFFER CPL-CPI-CPA-CPC-CPR

  2. Pingback: Dit is het einde van SPORT.Blog… – LIFE ON EARTH

Plaats een reactie