Da’s nogal een titel, hé?

Voordat de clickbait-kritiek komt: deze titel heb ik niet zelf bedacht. Dat deden de organisatoren van Media Fast Forward, een conferentie met talks & exhibities in Bozar in Brussel. Je kon er meer leren over de toekomst van media en technologie. 

Sinds ik veranderde van werk, heb ik nu ook een professioneel ‘excuus’ om langs te gaan. En ’t was gratis, da’s ook handig.

Hoewel, de VRT organiseerde het event dus u en ik betaalden toch een beetje mee. Maar wees gerust: it was money well spent 😉

Voordat je begint te lezen eerst nog deze disclaimer.

Toen men onderstaand fragment zag in de fan-tas-tische film Back to The Future, waren er weinig die geloofden dat dit ooit mogelijk ging zijn:

Maar kijk. Ondertussen deed Nike dit: Self-Lacing Shoe

Je kan dus met andere woorden heel cynisch staan tegenover sommige toekomstdenkers maar een open-mind brengt je stukken verder.

Soit, terug naar de toekomst. Naar de Bozar.

Die werd voor de gelegenheid omarmt door een meute van hesjes die allemaal samen de straat omtoverden tot een ingekleurde kleurenplaat. Maar eens je voorbij die hindernis was en de ingang van Bozar vond, was het écht tijd voor de toekomst.

Op Media Fast Forward was er een sessie over The Future of Sports Media waarbij 5 sprekers het woord namen. En daar kwamen enkele coole dingen ter sprake:

  1. Luk Overmeire (VRT)

Als je als VRT een event organiseert, is het logisch dat je zelf ook het woord neemt. En terecht want ze hebben zeker iets te vertellen.

Bij de VRT focussen ze voornamelijk op het creëren van public added value for sports. Dat betekent zoveel als de kijkervaring van de sportfan zo waardevol mogelijk te maken. Met een focus op passieve sportbeleving.

Zo werken ze samen met Conamo (Continue monitoring van atleten) om bijvoorbeeld live data van performances van wielrenners te tonen op je scherm of de renners hun locatie te mappen op een kaart. Wie benieuwd is naar meer: Conamo.

De VRT en Conamo werken ook samen rond actieve sportbeleving: Start To Cycle. Daarbij selecteer je een fietsroute, word je gecoacht door Ruben Van Gucht (die kerel zit toch écht overal tegenwoordig) en wanneer je een filmlocatie van een VRT-programma op je route tegenkomt, kan je die exclusieve content bekijken.

Eerlijk gezegd ben ik niet 100% mee met het concept.

Wanneer je gaat fietsen en om de twee trappen halt moet houden om Simonneke te zien blèten, dan is je ritme toch een beetje zoek lijkt mij.

MOS2S was ook interessant.

Zij bieden live game insights door bijvoorbeeld spelers op een voetbalveld met elkaar te verbinden om zo looplijnen te kunnen zien. Op die manier krijg je op je scherm een mix van gekleurde trapezia en parallellepipeda te zien tussen de spelers.

Nooit gedacht trouwens dat ik ooit het woord parallellepipeda ging schrijven op SPORT.Blog.

Maar soit: #YOLO zeker? 

Terug naar de kern van de zaak want MOS2S heeft nog meer in zijn mars. Dit was ook leuk: user-generated content gebruiken tijdens een uitzending.

Mensen staan langs een parcours van een wielerwedstrijd en filmen net die ene valpartij die de camera op de motor miste. Die opname wordt dan geïntegreerd binnen een live uitzending om zo unieke beelden te kunnen tonen.

De case van immersiaTV was ook leerrijk. Op het parcours van een wielerwedstrijd worden er 360° camera’s geplaatst. Zo kan je dan, wanneer de renners voorbij flitsen, als het ware vanuit je zetel rond je kijken alsof je zelf op het parcours staat.

Of je krijgt bijvoorbeeld ‘The Best Seat In The House‘ bij een live uitzending van een omkaderingsprogramma van de Rode Duivels.

2. Guillaume Boutin (Proximus)

Bij Proximus voorspellen ze dat er tegen 2020 2 miljoen e-sporters zullen zijn. En daar zien ze dus veel potentieel in.

Dat het hen, naar mijn mening toch, meer om het verzilveren van dat potentieel gaat in plaats van liefde voor e-sports werd nogal duidelijk toen Boutin op de vraag van Stijn Vlaeminck (What’s your dream for e-sports?) kurkdroog antwoordde ‘That they all become client of Proximus‘.

Proximus speelde in op de groei van e-sports door 2 e-sports leagues op te starten. Ze begonnen met de games Counterstrike en League of Legends. Dit mondde uit in een afsluitend evenement dat live werd uitgezonden (op een Proximus kanaal uiteraard) met meer dan 150K views en 1000 bezoekers.

Nu zetten ze de volgende stap met de lancering van de Proximus E – Pro League waarbij zowel amateur als professionele FIFA-spelers het tegen elkaar opnemen.

Deelname is gratis omdat ze zoveel mogelijk mensen willen betrekken en het democratisch willen houden (lees: zoveel mogelijk bereik willen en visibiliteit voor Proximus 😉 ). 120 matchen worden live uitgezonden en de winnaar mag zich de eerste officiële Belgische Kampioen noemen.

Voor mij blijft de discussie wel overeind: is e-sports wel sport? Die vraag gaan we hier niet beantwoorden maar ik vind het een gevaarlijke benaming voor jongeren die e-sporten en enkel goedgetrainde duimen hebben.

Wie interesse heeft: de finale vindt plaats op 23 maart.

En voor wie meer wil lezen: op SPORT.Blog verscheen in 2016 deze blogpost over e-sports: ‘Is e-sport een sport?

3. Steven Belen (In The Race)

In The Race is een onderdeel van Cronos, dat is een bedrijf dat kort gezegd onder andere bedrijfjes opkoopt en hen in hun intern ecosysteem wil laten groeien.

In The Race is ook bezig met tracking van live performances van sporters, daarbij focussen ze op wielrennen en voetbal (de 2 sporten die tijdens de meeste talks de rode draad vormden). 

Ze plaatsen trackers op de fiets en proberen zo zoveel mogelijk data te vergaren en die te verwerken tot werkbare output voor bijvoorbeeld Belgian Cycling, een klant van hen.

4. Anouk Mertens (Eleven Sports)

Wat ik voornamelijk onthield van de talk van Anouk Mertens was hun insteek om hun communities op te bouwen aan de hand van live content en content conversations. Daarbij willen ze een mix van traditionele broadcasting, online broadcasting en sociale media platformen samenstellen.

En als je Eleven Sports volgt op sociale media dan merk je dat op deze manier:

Hun nieuwe product ‘Watch Together‘ is daar ook helemaal mee in lijn: je creëert een virtuele online room, nodigt vrienden uit en kijkt samen naar de match waarbij je gezellig over de wedstrijd kan kletsen.

Virtueel op café dus met je maten om naar het voetbal te kijken. Vanuit je zetel en naast je vriendin die ondertussen op tv naar ‘Boer zkt vrouw‘ kijkt. Hoe mooi kan liefde zijn?

Je kan ook uitbreiden door supporters samen met een celebrity naar de match te laten kijken in die virtuele room. Wie wil nu niet naar Waasland-Beveren tegen Eupen kijken samen met Jean-Marie Pfaff?

Bij de lancering van Eleven Sports in de UK werkten ze onder andere samen met Spencer Owen, een bekende YouTubber. De samenwerking was voor beiden een succes want Owen presenteert ondertussen live-shows.

De case van Mayweather en Mc Gregor was ook interessant. Eleven Sports bood die als pay-per-view aan. Je kocht een Fight Pass speciaal voor deze wedstrijd. De weigh-in werd live (en gratis dus) uitgezonden op Facebook.

5. Jeroen Dijkhuizen (Mobile Viewpoint)

Uiteraard mochten de Nederlanders niet ontbreken. En dat bedoel ik 100% positief want op het vlak van sportmarketingtrends lopen ze daar altijd een stapje voor.

Mobile Viewpoint is een Nederlands bedrijf en wil op een kost-efficiënte manier sportwedstrijden uitzenden. Zo willen ze voetbal uit lagere reeksen, maar ook andere minder bekende sporten, tot bij de fans brengen.

Hiervoor ontwikkelen ze slimme camera’s. Die worden op basis van AI (Artificial Intelligence) getraind zodat ze in staat zijn om de bal (of puck of …) te volgen, zelf een samenvatting te kunnen samenstellen en met andere camera’s kunnen samenwerken.

Dat ziet er zo uit:

Geen goed nieuws dus voor de cameramannen onder ons. Hoewel het wellicht zo snel nog niet zo’n vaart zal lopen.

Hun product lijkt mij zeker waardevol, alleen vraag ik mij af hoe laag ze hun prijs kunnen zetten. Want als je mikt op sporten zoals bijvoorbeeld volleybal dan moeten ze daar vaak de roste centjes uit hun broekzak diepen voor zo’n initiatieven.

6. Andreas Gall (Red Bull)

Hij stond niet geprogrammeerd onder de noemer van sport maar toch wilde ik hem bezig horen. Andreas Gall is Chief Innovation Officer bij Red Bull en stond op het podium van ‘Platform or People‘.

Die Gall is een boeiende man, om het zacht uit te drukken.

Voor hem draait alles rond ‘Re-activate the sixth sense: your gut-feeling‘. Het leek alsof hij elk moment kon in tranen uitbarsten omdat hij zoveel liefde had voor z’n job waar hij muziek, sport en entertainment kan combineren.

Dat hij werkt voor een drankjesproducent die tieners hun lichaam laat flippen, is de keerzijde maar dat kwam niet ter sprake.

Bij Red Bull willen ze op basis van biometrics de emoties van hun poster boys & girls (de hippe snowboarders, bikeriders,…) meten en die visualiseren voor hun publiek om zo meer engagement te bereiken.

Zo lieten ze een bikerider van een besneeuwde berg afdalen waarbij ze overal sensors plaatsten. Die registreerden niet alleen zijn adrenaline-niveau maar ook het geluid van zijn remmen. Zo willen ze een complete ervaring meegeven aan de fan.

Gall’s anekdote daarbij was dat de rider 6-maal de berg afdaalde en telkens viel op datzelfde punt. In de metrics zagen ze dat hij 2 à 3 seconden voor zijn val een adrenaline-opstoot had omwille van een scherpe bocht.

Net voor de 7e afdaling sprak Gall dat de rider ‘his gut-feeling‘ moest volgen en alle sensoren in zijn lichaam moest uitschakelen.

En ja hoor, de 7de afdaling verliep perfect. Peptalk op z’n Red Bull’s. 

Waren niet van de partij, maar verdienen hier evenzeer hun plaats, Team Scheire. Deze 2 coole filmpjes moet je ook zeker eens bekijken:

Even samenvatten. Dit moet je onthouden:

  1. Als een renner zijn neus snuit, zal je dat binnenkort via live performance data op je scherm te weten komen
  2. Je laatste Snapchat video kan zomaar even op de homepage van Sporza terecht komen
  3. Tijdens je wekelijks fietstochtje kan je plots op Witse botsen
  4. Binnenkort kan je vanuit je luie zetel Belgisch Kampioen worden
  5. Als je vanuit diezelfde luie zetel naar een match kijkt dan doe je dat samen met Ruben Van Gucht (want die zit toch overal in)
  6. De topper in 3e provinciale voetbal tussen Poelkappelle & Oostrozebeke volg je straks op je scherm alsof het Champions League is
  7. Niet denken aan vrouwlief, manlief of de (toekomstige) kindjes bij die volgende tricky afdaling met je mountainbike: just follow your gut feeling

2 reacties op “The Future of Sports Media

  1. Pingback: De 8 meest gelezen SPORT.Blogs van 2018

  2. Pingback: Een lach en een traan op SponsorLive 2019

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s