Algemeen Lopen Padel

Bewegen in tijden van corona: mijn 4 tips

Als hij maar geen voetballer wordt… Dan zat hij nu al maanden thuis.

Toegegeven, was ik vijf jaar jonger dan zou ik de huidige maatregelen een pak erger vinden. Ik miste toen geen enkele volleybaltraining en de wedstrijd op zaterdag bepaalde mijn gemoedstoestand voor de komende week. Het après-match feestje bepaalde de diepte van de krater die de kater sloeg in mijn hoofd op zondag.

De realiteit is wat ze is op dit moment. Het sportleven zit op de bank. Onder een afdakje tegen de regen, met een dekentje over zich tegen de vrieskou. De vingers rond een potje warme koffie en op anderhalve meter van al het ander verenigingsleven. De kans op een invalbeurt dit seizoen smelt sneller dan mijn sneeuwman een tijdje terug.

Ondertussen heb jij Netflix, Streamz en Disney + van voor naar achteren uitgekeken, zijn de dozen in jouw berghok gelabeld en geklasseerd van klein naar groot en oogt je klusjeslijst even maagdelijk leeg als een voetbalstadion op zaterdagavond. Of interesseert het jou allemaal niet meer en je verveelt je stierlijk.

In afwachting van die spuit in je arm is er één iets wat wetenschappelijk zijn nut heeft bewezen als het ultieme verdedigingsmechanisme tegen gelijk welk virus met teveel ambitie en grootheidswaanzin: bewegen. Maar een manier vinden om corona-proof te sporten is tegenwoordig een sport op zich.

Op de site van Sport.Vlaanderen vind je alle spelregels om te sporten in tijden van corona. Tot we van de bank mogen komen, zijn dit de krijtlijnen waarbinnen we mogen mogen spelen. Da’s niet altijd eenvoudig. Dus daarom geef ik graag vier tips. En wie ook nog tips heeft, aarzel niet om mij die te laten weten.

Wandelen, wandelen, wandelen

De prijs van origineelste lijstjesopener win ik niet met ‘wandelen’ maar het is wat het is. Voor mijn vrouw en mezelf is het wel een blijver na corona: met onze kinderen naar buiten trekken, of met vrienden of familie. En post-corona koppelen we er dan gewoon een aperitief aan vast na afloop.

Wandelen met vrienden kan je altijd gezellig maken door een rugzak met pintjes (nee, dat is niet marginaal als je het tijdens een wereldwijde pandemie doet) of een collega van mij organiseerde zelf een heuse wandeldrankzoektocht. Langs het parcours verstopte hij op voorhand drankjes die ze dan moesten zoeken. De volwassen variant voor een fotozoektocht eigenlijk. En heb je kinderen dan neem je gewoon een rugzak vol koeken mee om hen zoet te houden.

Als je een beetje online zoekt dan vind je altijd wel een leuke wandeling in je buurt. In Gent organiseert sportsbar CUP samen met Zelda & Zorro bijvoorbeeld Tournee Carnaval waarbij je carnavalsattributen doorheen Gent moet zoeken met je kroost.

Googlen op een stad met de term ‘wandelen’ erbij levert altijd inspiratie op. Zoals in Kortrijk. In Oostende kan je dan weer een TikTok wandeling doen (TikTok, da’s die app met die gekke dansjes waar de jeugd maar ondertussen ook je grootmoeder op zit).

Wandel je liever alleen dan is het altijd leuk om naar een podcast te luisten. Ik geef je alvast mijn twee tips:

  • Wouter Deprez – De Bende van Menen: een fantastische reconstructie door Wouter Deprez die ooit als jong kereltje een pak rammel kreeg en op zoek gaat naar de daders. Grappig en ontroerend in één adem zoals alleen hij dat kan.
  • SHIK – El Tarangu: een onwaarschijnlijk verhaal met Lucien Van Impe in een ongewilde hoofdrol wanneer hij in 2003 op restaurant gaat met zijn oude rivaal José Manuel Fuente die eigenlijk… dood was.

Padel

Op de tweede plaats, na corona, in het lijstje van doorbraak van het jaar: padel. In 2018 schreef ik er al eens over op SPORT.Blog: Tinderen voor de sport: Padel. Voor wie het afgelopen jaar opgesloten in zijn huis zat zonder internet of televisie: padel is een outdoor racketsport die een combinatie is tussen squash en tennis en dit jaar helemaal doorbrak in Vlaanderen.

Waarom moet je padellen?

  1. Padel is met vier én speel je buiten: alle vinkjes zijn afgevinkt in ons coronaproof checklijstje
  2. Het is eenvoudig aan te leren
  3. De kostprijs valt mee want een racket kost ongeveer zo’n 80 euro
  4. Iedereen padelt tegenwoordig dus enthousiaste vrienden vinden, is niet moeilijk
  5. Padelclubs schieten als paddenstoelen uit de grond, ongetwijfeld ook in jouw buurt

Ik ben zelf ook helemaal verknocht aan de sport. En opnieuw: padel is een blijvertje voor mij persoonlijk. In april neem ik normaal deel aan interclub: dat is een competitie tussen andere clubs, je speelt in het weekend met enkele vrienden tegen een ploegje van een andere club.

Zelf de tech geek in mij vindt zijn gading met padel. Er is de gratis app Playtomic die je kan downloaden. Je kan er een padelterrein mee boeken, vrienden uitnodigen om mee te spelen, hen meteen vragen om mee te betalen, een historiek van je wedstrijden bijhouden… Niet alle clubs in Vlaanderen zijn aangesloten, merkte ik maar de meeste wel.

Lopen

Ik loop nu al zo’n drie jaar elke week ongeveer 10 kilometer. De voorbije veertien maanden ging dat met horten en stoten door een weerbarstig slaappatroon van onze zoon maar ik beet door. En gelukkig maar want het gaf mij vaak de energie om ondanks slaaptekort de week door te komen. Sinds kort gunt onze zoon ons opnieuw slaap en dat merk ik ook aan de vlottere manier van lopen.

Maar niet alleen slaap maakte het lopen aangenamer. Ook het materiaal waar je mee loopt, betekenen aangenamere loopjes:

  • Loopschoenen van On: ik liet me vertellen dat On een schoenenmerk is dat vooral door triatleten wordt gedragen. Het design sprak mij meteen aan en ze zitten ook gewoon héél goed. Ze zijn een relatief onbekend Zwitsers merk maar haalden onlangs de media met een samenwerking met Roger Federer. Samen brachten ze de Roger Centre Court 0-Series uit, een coole sneaker.
  • Draadloze oortjes van Rolfstone Nova Sport: ik sukkelde al lang met de draadjes van mijn muziekoortjes dus het was tijd om op zoek te gaan naar draadloze oortjes. Die van Rolfstone doen perfect wat ik wil: ze blijven zitten, zijn spatwaterdicht, je kan ze eenvoudig bedienen (pauzeren of doorgaan naar het volgend nummer door er op te duwen) en er is een superhandige oplaadcase waardoor ik ze niet vergeet op te laden
  • verder koop ik alles in Decathlon van loopmateriaal, vooral een buff, een looplichtje en loophandschoenen zijn goede aankopen geweest afgelopen winter 😉

Thuissporten met hometrainer

Ik wil al lang beginnen fietsen maar door die problemen aan mijn pols lukt dat niet. Fietsen op een koersfiets is namelijk voorovergebogen op je stuur leunen met veel druk op je polsen in een slechte houding, zonder dan nog te spreken van kasseien en bochtenwerk.

Nee, om te koersen heb je goede polsen nodig.

Ik heb mij dan maar een alternatief gezocht: een hometrainer die ergonomisch beter zit (je zit rechtop en het stuur is ook aanpasbaar waardoor je polsen in een optimale grijphouding staan) én die kan verbonden worden met Zwift.

Want ja, zomaar een beetje fietsen terwijl ik naar een muur gaap dat zag ik dan weer niet zitten. Zwift mag je gerust ook een van de ‘winnaars’ van de lockdown noemen: het is een platform waar je interactieve indoortrainingen kan afwerken op de fiets en de loopband. Ondertussen is het een levendige community geworden van fanatiekelingen en sympathisanten. Ik zit ergens in het peloton.

De hometrainer is besteld dus wie binnenkort een bliksemschicht ziet naast zich als hij op Zwift zit: It’s me 😉

Heb je zelf ook tips om te bewegen tijdens de lockdown? Laat het mij zeker weten!

0 reacties op “Bewegen in tijden van corona: mijn 4 tips

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s